kassai - corner

Keresés
Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

A várandósság alatti mozgás, sport rendkívül hasznos és egészséges!

Mai világunkban, amikor a nagyvárosi élet térhódítása miatt a mindennapokkal együttjáró mozgás mininmalizálódott, elengedhetetlen, hogy külön időt szakítsunk testünk mozgatására, edzésére.
Ha végiggondoljuk, hogy az autóban ülés, a számítógépek széleskörü használata, a televíziózás  megjelenése milyen komolyan érintette a napi mozgásmennyiséget egyértelművé válik, hogy a testünket mennyire minimálisan mozgatjuk. Ehhez hozzájárul a mindennapi stressz jelentős növekedése és a táplálkozás minőségének ugrásszerű romlása a nagyüzemi hús és zöldség előállítással és nem utolsó sorban a gyorséttermek térhódítása által. Mindezek következtében járványként terjed az elhízás, amely számos betegség előfordulását okozza egyre fiatalabb korban: cukorbetegség, szív és érrendszeri betegségek, daganatok, mozgásszervi kórok és számos pszichés betegség.
Sok ember homokba dugja a fejét és mivel ezek a kórképek a kezdeti szakaszban fájdalommal, rosszulléttel nem járnak nem veszik figyelembe az előbbiekben  felsorolt és törvényszerűen bekövetkező veszélyeket, betegségeket.
Mindezek miatt nagyon fontosnak tartanám, hogy ha már gyermek korban megtanulnánk ezeket a fontos ismereteket és a  testmozgás nem esetlegesen épülne be életvitelünkbe hanem olyan szükségként mint a levegővétel. A heti 3-4 testedzés már elengendő testünk és lelkünk karbantartására. Fontos még, hogy olyan helyen sportoljunk ahol szakemberek segítenek nekünk az edzések megtervezésében, hogy korunk, testalkatunk, egészségi állapotunknak megfelelően tudjunk mozogni, nehogy átessünk a ló másik oldalára és kárt okozzunk saját magunknak. A fokozatosság elvét nem szabad elfelejteni, hiszen izmainkat, ízületeinket, szívizomzatunkat, tüdőnket újra hozzá kell szoktatnunk a terheléshez, ellenkező estben komoly károk keletkezhetnek életfontosságú szerveinkben. Fontos megemlítenem a mozgásnak a táplálkozásunk kifejtett jótékony hatásait: az insulin szintünk szabályozásán keresztül úgy állítja be étvágyunkat, hogy nem kívánjuk azokat a káros szénhidrátokat tartalmazó ételeket, amelyek az elhízást és annak következményeit okozzák, normalizálja éhségérzetünket így a  bevitt kalóriákat is.
Specialis élethelyzetekben, mint pl. a várandósság kiemelt jelentősége van szakszerű tornának, hiszen minden  várandósság szüléssel végződik, amely egy nagy fizikai megterhelés. A szülés utáni időszak is állóképességet igényel, a baba szoptatása, gondozása 24 órás feladat. Azt tapasztaljuk, hogy ezt a fitt, edzett kismamák sokkal jobban, vidámabban, boldogabban élik meg.
A várandósság alatti sport befolyásolhatja terhesség egészséges kimenetelét is. A terhességi cukorbetegség a legszembetűnőbb példája ennek. A szülés természetes, rizikómentes lezajlását is a normál sporttevékenység támogatja. Ha nem tornázunk, a szervezetünk erőnléte csak csökken a várandósság növekedésével és a szülésre már nem jut elegendő erő és kitartás, így jóval gyakoribb, az egyébként elkerülhető, császármetszés. Egy vajúdás utáni császármetszés, amely után a felépülés egyébként is nehezebb, hosszabb folyamat, nagyon elhúzódhat, kellemetlen és rossz emlékű lehet. Ezek után a hölgyek gondolni sem akarnak újabb gyermek vállalására.
De már a fogantatás is meghiusúlhat ha insulinresistencival rendelkezik egy hölgy, de a versenysport sem mondható előnynek a gyermekvállalásban és szervezetünk egészsége szempontjából. A túlzott fizikai igényeket támasztó sporttevékenység leállíthatja, csökkentheti petefészkek működését, koraszülést, a magzat fejlődsbeli lemaradását okozhatja. Szüléskor a méhszáj, hüvely és gát szöveteinek rugalmasságát, tágulását akadályozzák a kötött, túlfejlesztett, kötőszövetek, izomkötegek, ezért élsportoló nők jóval gyakrabban szülnek császármetszéssel.
A túlzott sporttevékenység mindkét nemben, az emberi szervezet képességeihez képest túlméretezett terhelés miatt, az izmok, ízületek, de a  szív idő előtti elhasználódását eredményezheti, ami a sport lényegét hiúsítja meg.
Korunkban nem utolsó szempont az igényes megjelenés, amelynek alapvető feltétele a normál testsúly, a formált alak. Az élet minden területén előnyt jelent a szép külalak, önbizalmat, magabiztosságot hoz létre bennünk, amely a siker elengedhetetlen feltétele.
Mindezeket figyelembe véve mindenkit arra buzdítunk, hogy szakemberek segítségét igénybe véve, okosan és rendszeresen sportoljon, jó példát mutatva ezzel a következő generációknak is.

Dr. Kassai Enikő
 
Frissítve: 2017. 12. 03.
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz