trx - corner

Keresés
Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

archivum 21-40

TRX? bemutatja Pozsonyi Zsolt


A teremben, ahol a TRX edzést Pozsonyi Zsolt vezeti, egy játszótéri hinta tartószerkezetéhez hasonló alkotmányon lógnak a gurtnik, és egymással szemben vállalkozó kedvű jelentkezők végzik a feladatokat. Hogy igazi megmérettetést jelentenek, az látszik az arcokon és a feszülő izmokon.







Pozsonyi Zsolt olyan eszköz után kutatott a világhálón, amely sokoldalú és eredményesen használható az erősítésben és alakformálásban. Meglátott egy fotót, amelyiken egy katona a sivatag közepén egy ágyúcsőre akasztott eszköz segítségével végez fekvőtámaszt térdbehúzással.  Ekkor ismerte meg a TRX-et. Azonnal megtetszett Zsoltnak, mert újra megtalálta azt a motivációt, amelyet már nem talált meg a korábbi súlyzós edzésekben. Úgy látta, hogy azokban túl sok a pihenés, kicsi az ismétlésszám és az egy izolált tréning. Számára ez már nem jelentett kihívást.
Rokoni segítséggel Ausztráliából kapta meg az első TRX eszközét, majd egyetlen magyarként Olaszországban részt vett egy amerikai oktató TRX-képzésén.  


Ezek után itthon elindította az eszköz forgalmazását. Ma már nagy sikerrel használják budapesti és vidéki fitnesz termekben. Az élsportolók is alkalmazzák, Mocsai Lajos vezetésével a veszprémi kézilabdások, az olimpikon vízilabdázóink, a zalaegerszegi kosarasok, az MTK labdarúgói.

A TRX a gyógytornától az élsporton át a testépítésig mindenütt megtalálható. A jógában és a pilatesben is. Tóth Zoltán, Tozó, Magyarország sikeres testépítője, aki Dubai-ban lett világbajnok, már egy hónapja edz TRX-szel és azt mondja, hogy olyan alvó izomrostokat tud megdolgoztatni, amiket súlyzóval eddig nem.
Mivel nem izolált a tréning, stabil és instabil felfüggesztési pontok vannak, az egyes gyakorlatoknál végig kell a törzsizmoknak dolgozni, ez pedig nagy előny. Itt mindig a hétköznapi élethez hasonló feladatot kapnak az izmok. Mivel a TRX-szel funkcionális mozgást végzünk, ezért összehangolt kinetikus láncot alkotnak az egyes elemek. Ezzel az eszközzel sok csavaró mozgást is kell végezni. A fitnesz termek vendégei kockás hasat, feleslegtől mentes alakot szeretne. Ezt legjobban a nagyon pörgős erő-állóképességi edzésekkel lehet elérni, ahol egyszerre dolgozik az izomzat és a keringési rendszer.


A TRX-et valójában a kényszer szülte. Randi Hatrick tengerészgyalogos, elit katona társaival együtt a hajóra beszorulva élte mindennapjait. Meg kellett őrizniük kondíciójukat ezen a kis helyen is, minden nehézség ellenére. Randi folyamatosan fejlesztette ezt az egyszerűségében nagyszerű eszközt. Bárhova el lehet vinni, mindössze 70 dkg, egy kis övtáskában is elfér.
Hosszúsága variálható, kezdőtől az élsportolóig, mindenki megtalálja a neki megfelelő nehézségi fokot. Több mint 300 gyakorlat közül lehet válogatni, de szinte korlátlanul variálható a TRX. Lehet állványra akasztani, ezt inkább bemutatókon és fitnesz termekben alkalmazzák. Egyedül vagy társaságban is edzhetünk vele. Otthon egy biztosan felszerelt tartóba akasztva, vagy a kertben, a parkban egy fán, korláton, hintán rögzítve már kész is az edzőtermünk. Egyre többen szeretnek a szabadban, friss levegőn erő-állóképességi tréninget végezni, talán ezért is lett tavaly Amerikában a Mens
Fitness szavazásán a TRX az első a fitnesz eszközök között.
Zsolt szerint, ha az ember jól táplálkozik, akkor már egy hónap alatt át lehet formálni az alakot. Fejlődnek az izmok, az anyagcsere is felgyorsul, felesleges kalóriák égnek el, így lehet a testzsír-százalékot is csökkenteni.


Pozsonyi Zsolt a boot camp jellegű órát tartja eredményesnek, ami funkcionális, erő-állóképességi edzés, és feladatai közel állnak a mindennapokban is előforduló fizikai terhelésekhez. Ezek a köredzések kis csoportokban folynak, így inkább a személyi edzésekhez állnak közel A tréner egyénileg tudja javítani a hibákat, motiválni a résztvevőket. Nagyon hatékony tréninget lehet végezni 35-40 perc alatt.





Zsolt bemutató óráját nyolc gyakorlatból építette fel, mindegyiket fél percig végezték, közöttünk rövid pihenőt tartottak. A ciklus végén két-három perc pihenő után folytatták az edzést. A nyolc feladatból álló egységet háromszor ismételték meg. Az egyes gyakorlatok végzésére szánt fél percben Zsolt mindenkitől a saját képességeihez mért maximális ismétlésszámot kérte, természet esen helyes végrehajtással.
Már folynak a TRX képzések, amelyek nemzetközileg elismert bizonyítványt adnak. A TRX Hungaryt megtal áljátok a facebook-on.   



Pozsonyi Zsolt
gyerekkora óta sportol,
biológia-testnevelés szakos tanárként végzett Szombathelyen,
személyi edző a Lite Wellness Clubban.








Forrás: http://www.fitway.hu

 
Frissítve: 2017. 12. 03.
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz